Sunday, March 22, 2020

Cikgu, cuti & Covid-19: Day 5

at 12:51 PM
I lost track of the day!

Tak ingat dah hari ini hari apa. Lepas tu tangan mulalah cari telefon dan baru boleh confirmkan hari ini hari Ahad. Hari kelima Perintah Kawalan Pergerakan Malaysia.

Apa aku buat sepanjang cuti-tak-berapa-nak-cuti ni?

Aku buat worksheets la hihi... untuk jual di Teachers Pay Teachers. Tapi jualan sangatlah lembap musim Covid-19 ini. Tapi tak apa, kita terus buat resources untuk jualan dan perbaiki mana-mana produk yang lama bagi lawa lagi.

Aku keluar Jumaat lepas. Beli stok makanan. Ayam, beras, Milo, biskut, keropok, gula, ikan, dll. Cukup rasanya stok sampai Selasa (dibaca : terima gaji) sekurang-kurangnya. Nanti Rabu atau Khamis beli stok makanan lagi. 

Aku oder Hand Sanitizer di Guardian online. Kebetulan tengah dok surf tiba-tiba nampak hand sanitizer available. Tapi jenama Aiken je la. Botol kecik. Aku nak beli 20 botol; 10 botol untuk aku, 10 lagi kawan aku. Alang-alang kan sebab kos pos mahal, RM20. Tapi rupanya kalau beli di Guardian online ni, hanya boleh beli maksimum 10 unit sahaja untuk benda yang sama. Jadi aku beli ;

10 botol Aiken
10 botol AceMD

Nanti, aku dan kawan bahagilah sama rata Aiken dan AceMD tu. Sorang dapat 5 botol untuk setiap jenama. Oklah kan, dari jenama tah apa-apa yang dijual di Facebook. Melambak-lambak jenama pelik-pelik keluar sekarang, dahlah tu, mahal kemain. Tak baik tau, ambil kesempatan. Botol 50 ml jual sampai RM20. Nanti kalau dah reda wabak ni takkan jual lagi harga RM20?

Sebenarnya hand sanitizer tu bukan keperluan sangat. Cuma musim Covid-19 ni, perlulah simpan dalam beg, lepas beli barang boleh cuci tangan dengan hand sanitizer. Lepas isi petrol dalam kereta ke.

Ok, sebenarnya ni nak bagitahu kepada penjawat awam yang belum cukup 5 hari berkursus tu, atau risau sentiasa tak cukup, nah:


Boleh buat kursus online kat atas tu. Nanti minta setiausaha LDP sekolah masing-masing masukkan dalam e-SPLG tau.

Adios!



0 jika kau rasa:

 

Diari Cikgu Wawa Copyright © 2010 Design by Ipietoon Blogger Template Graphic from Enakei