Monday, April 20, 2020

Google Classroom di Malaysia

at 11:24 AM
MCO hari apa tah. Tapi aku rasa dah masuk Fasa Ketiga minggu kedua hmmm...

Apa aku buat di rumah? Aku buat worksheet hewhewhew... lepas tu aku jual di Teachers Pay Teachers. Seriously benda ni sangat addicted untuk yang suka duduk depan laptop macam aku. Dan aku baru saja jumpa clip arts yang sangat best. Beberapa bulan sebelum ni jumpa clip arts yang best jugak tapi ini penambahan terbaharu la dalam koleksi aku hehehe...

Okay ni dia:  

Sarah Pecorino Illustration

Check it out! She is amazing! Dia lukis orang tu bentuk bulat-bulat je. Tapi sangat cute. Dan aku rasa dia guna water colour. Lukisan yang guna water colour ni nampak sangat zaman-zaman Eropah lama gitu. 




Ok, next cerita.

Google Classroom. Beberapa hari ini nampak ramai yang berkongsi cerita mengenai GC. Cerita mengenai betapa Malaysia ini mengungguli carta tertinggi di dunia dalam pencarian GC paling banyak di dunia. Ya, aku ulang! Di Dunia! US pun kalah. Korea Selatan pun kalah.

Tapi, itu hanyalah pencarian, gunanya belum tahu ehehee... 

Sebenarnya, melalui pengalaman aku sebagai follower setia guru-guru luar negara (terutama yang suka hias kelas mereka super duper cantik), mereka tidak saja guna GC. Di US misalnya, selain menggunakan Google Classroom sebagai medium perantaraan antara guru dan murid, mereka guna Seesaw, entah apa Seesaw itu aku belum semak lagi. Ada juga guna Zoom, Boom Learning dll.

Boom Learning ialah laman web yang jual (ada juga percuma) task cards secara digital. Task cards ini ialah kad kecil-kecil. Pada kad tu ada soalan. Jawapan soalan tu ada pada kad lain. Konsep dia sama je macam kau bagi soalan pada murid cumanya task cards ini soalannya ada pada kad kecik-kecik tu.

Task cards yang aku buat saiznya suku kertas A4. Maksudnya dalam sehelai kertas A4 tu aku ada 4 task cards.

Baik. Beralih kita kepada Google Classroom. GC ini sebenarnya ada banyak kegunaan. Tapi mungkin ramai yang tidak cakna sebab masa nak belajar guna benda ini agak terhad. Yalah, dengan kelas lagi di sekolah, dengan semak buku murid, latih murid KK, dengan itunya, dengan ininya.

Jadi, ada hikmahnya Perintah Kawalan Pergerakan ini dilaksanakan. Sekolah tutup dan guru duduk di rumah. Masa yang ada itu boleh digunakan untuk belajar GC. Aku rasa, kalau tidak kerana PKP ini, belum tentu kita para guru ada waktu kan nak mengulangkaji mengenai GC ini.

Baik, antara produk yang terkandung di dalam Google for Education ialah:

1. Classroom (ini kita selalu dengar kan, Google Classroom).

2. Gmail

3. Drive

4. Calendar

5. Vault

6. Docs

7. Sheets (ini similar to Excel ; tiap kali nak hantar data pemulihan khas, selalunya PPD hantar dalam bentuk Sheets)

8. Forms (cikgu-cikgu banyak buat kuiz guna ini)

9. Slides (ini similar to Power Point)

10. Sites

11. Hangouts

Berbeza dengan akaun Google yang biasa, Classroom Apps ini hanya boleh diakses untuk pendidik, alamat emel boleh didapati dari pihak sekolah, dan yang paling penting sekali PERCUMA ahahaa.

Sebenarnya dengan akaun Google yang biasa pun kita boleh akses produk di atas. Cuma akaun google biasa vs akaun google sekolah, yang sekolah tu meriahlah dengan bantuan, game interaktif, dan macam-macam lagi. Akaun google biasa aku kosong yakmat ;P

Ok, aku rasa sampai sini dulu. Nanti selepas aku khatam mengenai Google Slide, kita berbicara lagi mengenai Google Slide ya. Adios!

0 jika kau rasa:

 

Diari Cikgu Wawa Copyright © 2010 Design by Ipietoon Blogger Template Graphic from Enakei