Friday, December 06, 2019

Top 10 TPT Seller you should check - from my point of view

at 5:50 PM
Teachers pay teachers

Aku dah lama tahu mengenai TPT ini sebenarnya tapi baru tahun ni aktif membeli. Dahlah membeli dalam mata wang USD, rabak akaun bank aku. Kalau dalam USD memang murah sebab selalunya harga bahan di sana murah, dalam $3 ke $4 ke atau $5. Tapi, bila dan convert ke mata wang Malaysia hummphhh... beli $3, dari akaun aku sah-sah kena tolak dalam RM13+-.

Okay, TPT ni adalah singkatan untuk Teachers Pay Teachers. Ia sebuah laman web tempat guru dan sesiapa sahaja (ibu bapa/student/etc) yang berkecimpung dalam dunia pendidikan untuk mendapatkan bahan untuk pendidikan. Ada percuma dan ada juga yang kita harus beli.

Dulu-dulu aku hanya download yang percuma saja, tapi sekarang sejak ada kad debit VISA, maka aku rancaklah membeli. Macam-macamlah yang aku beli, dan selalunya yang aku beli cliparts. Cliparts yang dijual pun bes-bes. Kemudian cliparts yang aku beli tu, aku gunakan untuk bina worksheet aku sendiri dan aku jual di TPT hehee...

Ya, kita juga boleh menjual bahan (material) yang kita buat sendiri di TPT. Tapi bukan itu isi penting aku hari ini. Isi penting aku hari ini adalah berkenaan Top 10 TPT Seller yang aku rasa berbaloi aku follow di TPT.

Okay... drum rolllllll... jeng jeng jeng...

10. Fonts Seller

Jangan tak tahu ada orang jual fonts jugak di TPT. Ya aku beli. Aku tahu kita boleh dapat font free yang comel-comel kalau kita google, tapi sebab aku nak guna untuk commercial use, maka sebab itu aku beli font ni semua. Ni antara font creator yang aku suka, dan kerap jugak aku guna font mereka ni untuk worksheets aku.

9. Dancing Crayon Design


Dengan dia ni aku beli banyak jugak la. Dan lepas tu aku guna material ni untuk buat worksheet dan aku jual hehe. Setakat ni itu yang bestseller aku heh heh. Ewah... macam banyak sangat aku jual hikhik...


8. Educlips

Educlips ni boleh dikatakan asal aku buat worksheet mesti aku ada ambik clipart percuma daripada dia ni. Pendek kata, clipart ni mendominasi worksheet aku. Dia banyak bagi clipart percuma. Aku ada beli jugak dan sangat puas hati dengan kualiti clipart yang dia ada. Berbaloilah beli.


7. Clever Cat Creations



Dia ni aku baru jumpa semalam kut. Aku terus beli satu set clip art dia. Tapi follower dia tak cecah ribu lagi. Stail dia mewarna macam Kate Hadfield sikit, macam guna water colour dan aku taste aku yang macam tu kut hihi. Tapi aku rasa tak mustahil dia boleh jadi hit. Aku rasa nak je emel dia minta buat clip art pelbagai variasi lagi. 

6. Zip-A-Dee-Doo-Dah Designs



Ini pun aku beli banyak daripada dia ni. Lepas tu buat worksheet aku sendiri dan jual. Dia banyak hasilkan clip artdan mazes yang budak-budak tadika buat tu. Dia ni macam terkenal jugak.  

5. Creating4 the Classroom


Creating for the Classroom ni jual cliparts. Dan aku beli banyak jugak. Tapi satu yang aku suka dia ni, dia jual Colod by Code. Ada macam-macam tema. Satu lagi aku suka beli counting clipart dia. Comel-comel semuanya dan kaler pun jenis vibrant. Macam kat bawah ni counting clipart tema Back to School.



4. The Moffats Girls

Dia ni la yang ahli TPT pertama aku jumpa dan aku follow. Sebabnya? Worksheet dia semua cantik-cantik belaka. Kemas. Lepas tu dia ada Facebook dan grup FB. Anak dia comel giler. Dia ni pun cantik gak ahahaa... pendek kata, follow dia sebab suka tengok cara dia ajar anak dia guna worksheet yang dia sendiri buat. Ni la antara TPT top seller setahu aku la. 

Nak tahu betapa bestnya material yang dia buat, baru tadi kut aku terjumpa ada orang jual worksheet dia kat Shopee. Kat web China pun ada. Orang beli dari dia lepas tu orang jual pula kat web lain ish sungguh tak beretika la manusia cenggitu. 

3. Kate Hadfield Designs



Tak tahu macam mana aku boleh terjumpa TPT Kate ni. Eh aku rasa key word aku ialah 'detective'. Aku nak cari clip art ala-ala detective masa tu. Maka terjumpalah dia ni. Seriously, gambar clip art dia semua cantik. Warna guna cat air. Eh, lawalah. Aku beli hari tu harga $8 ke $10, eh tak ingat, haa... pejam mata je la beli. Cantik punya pasal. Cliparts Detective dia ni antara yang paling aku suka.


2. Melonheadz

Yang ni jual cliparts jugak. Serius lawa. 


Haa... ni salah satu cliparts yang dia jual. Cantikkan. Ni tema Autumn kalau tak silap aku. Tapi cliparts dia boleh tahan mahal. Selalunya kdia jual USD11. Bayangkan kalau convert ke RM. Tapi aku banyak jugak beli dari dia ni.

1. Whimsy Clips

Dan... yang ni pun cliparts hahaa... Cliparts dia ni sesuai untuk kindergarten dan Darjah 1 & 2. Budak-budak kecillah senang cerita. 


Aku banyak beli dari dia ni. Ada Summer Theme, ada Autumn theme, Back to School, macam-macamlah. Sebab selalunya cliparts creator ni akan buat dan jual cliparts ikut tema. US kan negara 4 musim. Bukan setakat cliparts 4 musim aku beli, yang tema Pirates, Detective, Earth Day dll, semua aku beli. 


Haaa... begitulah adanya. Walaupun ada banyak sebenarnya seller kat TPT yang aku suka, tapi aku rasanya inilah Top 10 seller yang paling aku suka. Kalau mereka ni ada keluarkan produk baru, selalunya aku akan beli. Terpaksalah letak bajet bulanan khusus untuk TPT ni.


Ok... aku rasa cukuplah setakat ini saja. Adios!






0 jika kau rasa:

 

Diari Cikgu Wawa Copyright © 2010 Design by Ipietoon Blogger Template Graphic from Enakei