Monday, October 28, 2019

Guru Inovasi : membeli drill

at 5:00 PM
Dah lama tak menulis hoho...

Semalam aku keluar. Beli barang dengan Sue. Dia beli strawberry untuk puding. Aku sebenarnya nak keluar jalan-jalan tapi alang-alang dah keluar, aku terus ke SK Hardware. Dan ya, akhirnya aku beli DRILL yeayyyy!



Boleh baca di sini untuk ketahui lebih lanjut mengenai drill yang aku beli:

Cordless Impact Drill [GSB 120-LI]

Ringan, hanya 1kg sahaja. Cordless, tak memerlukan wayar. Aku dah cuba bawa drill yang guna wayar tu, beratnya boleh tahan. 

Tips membeli drill untuk beginner / orang yang tak pernah guna drill hewhew aku la tu:

Tanya sahaja pada promoter kat kedai. Sebelum beli sebenarnya aku dah survey baca semua yang patut mengenai drill. Aku hampir nak beli drill di kedai hardware dekat-dekat sini, yang harga RM200+ sekali dengan tool box tapi jenama lainlah. Tapi sebab masa tu tak cukup duit jadi kita ketepikan dululah hasrat nak beli drill. Sampailah seorang kawan aku ni (cikgu juga), cadangkan agar aku ke SK Hardware. SK Hardware ni gudang jual hardware. Pendek kata semua benda untuk pertukangan ada di situ. Jadi semalam aku pergi. Jauh jugak dari rumah. 

Mulanya nak beli jenama Makita sebab ada satu drill Makita ni cordless drill, sekali dengan toolbox yang sangat lengkap. Kalau beli yang Bosch macam dalam gambar kat atas, toolbox memang tak ada, kena beli asing. Kawan aku kata, baik beli Makita sebab semua drill sebenarnya adalah sama, tapi Makita kelebihan dia adalah toolbox. Maksudnya skru, bits dll tu disimpan sekali dengan drill di dalam toolbox. Kalau Bosch yang macam kat atas, toolbox cuma untuk drill, bateri dan charger sahaja. Perkakas macam bits kena beli asing dan dalam toolbox kecil yang lain. Takut kalau simpan asing-asing macam ini, nanti risau hilang.

Masa aku nak decide nak beli Makita, tiba-tiba datang seorang promoter lain kata, daripada aku beli Makita yang harganya RM500+, baik aku ambil jenama Bosch yang RM500+ sebab beza harga cuma RM2 dan jenama Bosch itu lebih kuat impak. Hem, kalau aku ambil yang Bosch RM500+, maka lebih baik aku ambil Bosch kat atas tu, harga (termasuk bits) cuma RM450+ hihii...

Aku tak perlukan drill yang kuat gagah perkasa sangat. Aku cuma perlukan drill yang ringan yang boleh aku gunakan untuk drill benda-benda mudah dalam rumah contohnya:

Aku nak drill dinding rumah untuk pasang kayu langsir.

Aku nak drill dinding tembok rumah sebab nak pasang kampu solar murah yang aku beli di Lazada.

Jadi, kesimpulannya, aku beli Bosch yang murah macam dalam gambar kat atas.

Sekian.

Okey, sebenarnya aku nak cerita mengenai Teachers Pay Teachers. Tercerita pula pasal drill ahaksss...

0 jika kau rasa:

 

Diari Cikgu Wawa Copyright © 2010 Design by Ipietoon Blogger Template Graphic from Enakei