Sunday, June 07, 2020

Temuduga HLP?

at 12:45 AM
Eh, Biasiswa Hadiah Latihan Persekutuan dah masuk fasa temuduga ya sekarang? Aku nampak ada kawan aku update kat Facebook dia dapat temuduga HLP. Tahniah pada yang berjaya masuk fasa temuduga. Dengar-dengar sekarang kena buat pembentangan mengenai proposal ke masa temuduga tu?

Makin mencabar sekarang. Moga berjaya. Zaman aku temuduga dulu, tahun 2015 tak adalah susah sangat rasanya. Eh, tapi masa aku dapat HLP tahun 2016 tu (aku temuduga 2015, dan ditawarkan HLP 2016), aku rasa macam mencabar jugak hihihii... 

Masa tu cuak bukan main bila tengok calon lain yang datang. Bayangkan, aku temuduga Bilik No.1, Hari Pertama. Jumlah 16 orang, yang dapat 3 orang sahaja termasuk aku. Itu untuk zon Sarawak tahu. Zon Sarawak masa tu temuduga 2 hari dan 2 bilik. Kiranya untuk Sarawak sahaja yang dapat ke fasa temuduga hanya lebih kurang 60 orang sahaja. Itu anggaran aku sahaja sebabnya:

Hari Pertama, Bilik No.1 : 16 orang (ini masa aku temuduga).
Hari Pertama, Bilik No.2 : 16 orang (aku tak pasti tapi mesti lebih kurang juga jumlahnya dengan Bilik No.1)

Untuk Hari Kedua? Ah, 32 x 2 = 64 orang hahahaa... aku buat anggaran sahaja.

Yang dapat HLP & CBBPTB masa zaman aku tu (tahun 2016) hanya 30 orang dan ini ialah untuk Zon Sabah & Sarawak. Jumlah keseluruhan seluruh Malaysia yang dapat hanya 350++ orang.

Yang mohon ribu-ribu, yang dapat ke fasa temuduga mungkin tak sampai seribu. Yang dapatnya, 350++ orang sahaja. Ini campur ya Sarjana & PhD.

Tips? Takde tips hahahaa... cuma buat yang terbaik sajalah. Jangan over confident. Ingat, semua yang datang temuduga ada kelebihan masing-masing. Dan tak semua akan dapat. Yang benar-benar layak dan ada kelebihan sahaja yang terpilih.

Kalau ada penerbitan contohnya artikel, atau karya apa-apa, buku kerja yang kita tulis yang cetak dengan penerbit, bawa sekali. Itu boleh jadi nilai tambah tahu. 

Banyakkan membaca, dan aku ulang sekali lagi: banyakkan membaca!

Ramai orang baca tajuk saja - isi tak baca. Tu yang banyak salah tafsir maklumat. Lain isi, lain pemahaman dia :P

Oklah, adios. All the best untuk calon temuduga HLP & CBBPTB. Semoga berjaya. Dan buat semua yang bergelar guru, selamat kembali bertugas walaupun kita tak tahu bila sekolah akan dibuka semula.

Zaman Covid-19 ini mencabar sungguh.

1 jika kau rasa:

pinkylicious on 12:08 AM said...

Hi..blh sy tahu apa kriteria yg menjadi pilihan utama utk d panggil temuduga HLP?

 

Diari Cikgu Wawa Copyright © 2010 Design by Ipietoon Blogger Template Graphic from Enakei