Saturday, March 19, 2016

nak makan nasi kenduri tapiiiiii.....

at 6:34 PM
Hari ini tadi ada majlis kahwin depan rumah aku. Anak jiran depan rumah yang kahwin. Makanya, semalam, aku sibuk bersihkan laman rumah, sembur halaman rumah dengan water jet nak bagi hilang kotor-kotor kat jubin lantai tu. Yalah, sebab rumah pengantin tu betul-betul depan rumah kami, dan jalan antara rumah kami dengan rumah jiran depan tu dijadikan tempat makan. Khemah sudah berdiri, meja-meja sudah sedia, jadi segan ah kalau tetamu datang majlis nampak halaman rumah kami tak bersih. 

Aku ingat nak datang majlis tu, yalah kan sebab depan rumah keluarga aku je pun. Mulanya mak aku kata nak pergi lewat sikit, jadi aku mandi pun lewat jugak dalam jam 9.00 pagi tapi lepas siap mandi mak aku dah sibuk-sibuk nak pergi majlis jam 9.30 tu jugak sebab tiba-tiba je dia nak ziarah orang meninggal. Entah siapa yang meninggal, baru tahu kut. Jadi, sebab tak nak bagi mak aku lewat lagipun aku tak seterika baju kurung dan tudung lagi, maka aku pun tak jadilah pergi wuwuwuuuu... semerbak tau bau harum juadah kenduri, dah terbayang-bayang di mata aku nak makan nasi minyak dan lauk-pauk kenduri. Aku suka sangat kalau juadah kenduri, mesti sedap-sedap belaka.

Sebenarnya dalam hati rasa lega juga tak pergi hihi... yalah, anak orang dah kawin, anak mak ayah aku tak kawin-kawin errr... akulah tu. Aku malaslah kalau pergi majlis, nanti mesti orang asyik pandang-pandang aku, sambil dalam hati tu mesti tertanya-tanya, ehh dia ni macam sebaya dengan anak aku, kenapa tak kawin-kawin yek huhu itu yang selalu aku rasa kalau pergi majlis kahwin.

Kalau hari raya pun macam itu, penat tau bila kita salam dengan orang tua-tua lepas itu akan ada sekali bocor macam dalam novel, "Bila nak kahwin?

Makcik pakcik sekalian, kalaulah jodoh itu bukan rahsia Yang Maha Esa, boleh saja aku bagitahu tarikhnya dengan tepat. Tapi, soal jodoh, ajal dan rezeki itu di tangan Dia Yang Maha Kuasa. Entah-entah jodoh aku dengan maut lebih dulu sampai, betul tak?

Kepada pengantin yang baru melangsungkan perkahwinan tadi (anak jiran kami tu), jangan ingat aku tak ambil peduli ya dengan majlis tadi. Aku nak sangat pergi tapi mak aku dah cepat sangat nak pergi ziarah jenazah, sebab itu mak aku pergi awal ke kenduri tadi, dan aku tak sempat ikut. 

Aku ambil berat sebenarnya pasal kenduri kahwin tadi, buktinya, semalam bukan main lagi aku bersungguh-sungguh pancut air guna water jet kat halaman rumah kami, dalam hujan renyai-renyai pulak tu semata-mata nak memastikan halaman rumah kami bersih dan sedap mata memandang. Nak pastikan juga tetamu yang hadir selesa makan di depan rumah kami.

Buat pengantin tadi, selamat menempuh alam perkahwinan. 



0 jika kau rasa:

 

Diari Cikgu Wawa Copyright © 2010 Design by Ipietoon Blogger Template Graphic from Enakei