Friday, January 05, 2018

Mari menulis tesis

at 2:00 PM
Sebenarnya, aku dah habis exam. Rabu lepas dah habis dah, tapi aku nak siapkan kerja lain yang berlambak ni haa amboiiii... kemain. Macam banyak sangat kerja cet!

Patutnya, semester 3 ni, aku dah viva untuk tesis. Bulan Februari patutnya dah habis dah master, dan bulan 3 atau 4 patutnya dah boleh balik bertugas semula Oh tidaaakkkk!

Tapi aku tak nak balik mengajar dulu, akak is veru stress dengan suasana di sekolah zaman sekarang, dan bukan senang hendak dapat Cuti Belajar 2 tahun macam ini. Cuti belajar aku tamat 31.8.2018. Jadi, aku maksimumkan pelan pengajian aku. 

Sem 3 ini, ikutkan aku nak lek lek dulu hmmphh... kononnya nak biarkan Sem 3 ni kosong. Boleh aku tumpukan dengan menulis artikel ke ewah kemain *____*

So, aku bagitahu SV aku; Dr. , sem ni saya tak nak daftar dulu tesis boleh tak? Saya nak main-main dulu kat USM nih. Saya takmo mengajar dulu.

Okey, tipu. Aku tak cakap macam tu. Jangan terpedaya. Saya baiklah. 

Aku cakaplah aku tak nak daftar tesis dulu, sebab aku rasa tak sempat kut nak buat tesis elok-elok. Permohonan ke EPRD pun tak hantar lagi (patutnya habis proposal defence bulan Julai 2017, aku dah boleh submit permohonan ke EPRD, tapi aku berlengah-lengah - ya, itu amalan yang tidak baik, saya faham).

Lagipun aku nak menulis: aku banyak rancangan penulisan ni.

Novel
Cerpen
Artikel
Rencana

Perghhh... banyak tau. Ya, saya penulis, tapi saya takmo bagitahu nama pena saya. Tunggu aku dah tua nanti, baru aku mengaku nama pena aku LOL! Aku cuma nak menulis dengan aman, tanpa ada sesiapa tahu itu hasil penulisan aku. Artikel... hmmm... berjiwa besar nampak erkk...

Tapi, peraturan USM begini: kalau sem X itu, kita tak daftar apa-apa subjek, maka status kita akan bertukar dari PELAJAR AKTIF ke TIDAK AKTIF, faham? Kalau TIDAK AKTIF, maka aku terpaksa mohon penangguhan which is a big no. Pengajian aku kan ditaja. Penangguhan akan menyebabkan ahemm Bahagian Tajaan (BT) tertanya-tanya; awat hang tak daftar tesis? Hang nak perabih duit kami ka? Kemain hang ni. Kami takmo bagi hang elaun.

Eh, takde la dia tanya macam tu. Kut la kan. 

Jadi, oleh kerana semua subjek wajib (yang aku perlukan untuk graduat) sudah aku ambil semuanya, dan aku hanya rancang nak daftar tesis masa Sem 4 nanti, maka Sem 3 ni tentulah kosong. Itu tak boleh. so, apa aku buat?

Aku ambil satu subjek lagi hikhikhik... subjek elektif ja untuk aku. Aku hentam ja amek satu subjek yang aku pilih secara rawak kat fakulti aku tu.

Maka, itulah sebab Sem 3 ni, aku masih ada satu subjek. Orang lain ambil Master kat USM ni dengan 40 jam kredit. Aku tiba-tiba pula 43 jam kredit hehe... terlebih satu. Yalah, dulu aku memang rancang nak habis pengajian 3 sem saja. Tapi sekarang aku tukar rancangan aku, nak buat 4 semester. Bulan Februari 2018 nanti, aku akan masuk semester 4, masa itu aku daftar tesis. Insya Allah bulan Jun 2018 aku viva. Proposal defence (Bab 1, 2 & 3), aku dah siap dah, tapi tak perfect la, kena penambahbaikan sini-sana.

Ni gambar masa OBS Run 24 Disember 2017 hari tu. Ahad ni aku ada ikut run lagi. Azam 2018 ialah kurus dengan sihat ewah! 


0 jika kau rasa:

 

Diari Cikgu Wawa Copyright © 2010 Design by Ipietoon Blogger Template Graphic from Enakei