Saturday, May 05, 2018

Balik raya tidur hotel :p

at 4:49 PM
Merujuk kepada tajuk di atas marilah saya membawa anda kepada persoalan yang agak sering ditimbulkan setiap kali menjelangnya Hari Raya Aidilfitri. Ya, tidak syak lagi. 

Balik kampung untuk beraya, tidur hotel atau tidur rumah sedara-mara?

Baiklah. Tiba-tiba saja kan saya nak menulis mengenai hal ini, dah kenapa? Bukankah lebih baik saya tumpukan saja pada tesis saya yang masih belum siap itu hoi lusa hantar enam salinan kau dah kenapa menempel di sini? Sekejap sajalah, bukan lama pun taip blog ni :P

Ok. Kami sekeluarga selalunya memang akan balik ke kampung bila hari raya, selalunya raya ke-2 atau ke-3 dan akan bermalam di rumah nenek dalam 2 malam ke. Selalunya semalam saja, tapi ada juga 2 malam, ada juga 3 malam, eh tak tentulah. Jadi, tahun ini tadi, aku rasa tah kenapa eh macam tak selesa nak bermalam rumah nenek. Yalah, nenek sendiri kut. Tapi rumah tu sebenarnya kira rumah makcik aku. Keluarga makcik aku besar jugak. Bila balik beraya, mesti akan jadi masalah sebab kami tak dibagi bilik sendiri, sebab memang tak ada bilik tamu pun. Kami tidur merata, dari kecik lagi macam ni sebenarnya. Salin baju sajalah memang ada satu bilik khas untuk kami sekeluarga.

Dulu, masa aku kecik-kecik aku tak kesah. Tapi, bila dah dewasa macam ini, aku segan jugaklah. Bila nak mandi, terpaksa bawa semua pakaian ke bilik mandi. Sarung dalam mandi, adoiiii rimaslah. Nak golek-golek tengok TV sambil baring rehat-rehat segan pulak sebab ini bukan rumah sendiri, nak golek tang mana. Memang ada ruang rehat yang berasingan dari ruang tamu, tapi itulah, masih rasa kurang selesa. Aurat satu hal.

Jadi, aku ambil inisiatif ini: tahun ini aku dah siap sedia booked bilik hotel untuk kami sekeluarga. Tidur, rehat, kami balik hotel. Tapi, opkoslah rumah nenek aku tetap kami duduk ziarah lama sikit, cuma part nak mandi, rehat, golek-golek depan TV tu semua kat hotel. Lagipun, bila duduk rumah orang, walaupun sedara sendiri, seganlah nak kaut nasik kat dapur. 

Puasa pun belum, dah stand by soal raya cet :p

2 jika kau rasa:

Anonymous said...

Salam. macam mana saya nak contact penulis ya?

kalau boleh, tolong emel saya di imranwmi@gmail.com.

Ada benda nak tanya, kalau boleh nak direct message.

~ wawa di sini ~ on 8:28 PM said...

Nak tanya pasal apa ya?

 

Diari Cikgu Wawa Copyright © 2010 Design by Ipietoon Blogger Template Graphic from Enakei