Tuesday, May 26, 2015

Braces: Saya & Retainer

at 11:36 PM
Assalamualaikum

Ingatkan episod braces aku dah berakhir... rupanya masih kena pakai retainer untuk satu tempoh yang lama hmmmm...

Aku dah buka braces, tahun lepas lagi yeayyy... beberapa hari sebelum cuti sekolah yang panjang tahun lepas bermula. Masa tu, ramai cikgu-cikgu kat sekolah aku tak perasan aku dah buka braces ekekee... sebab dua hari ke tiga hari lepas aku buka braces tu, cuti sekolah bulan 11 yang panjang itu pun bermula.

Masuk tahun 2015, awal tahun hari tu, barulah ramai yang perasan, eh eh... takde braces dalam mulut aku. Tapi walaupun sudah buka braces, kena pakai retainer.

Haa... retainer tu apa? Meh sini aku tunjuk gambar yang google. Okay adik-adik abang kakak semua... kat bawah inilah plastik retainer yang aku kena pakai setiap malam, masa tidur.



Gambar atas: boleh dibuka dipakai semula tak kira masa atau tempat, tapi janganlah buka pakai retainer ni di tempat awam ya, nanti hairan pulak orang ramai tengok ko tarik benda pelik dari gigi kau.




Gambar atas: macam inilah keadaan gigi aku bila pakai retainer but gambar dua-dua kat atas tu bukan gigi saya ok. Cilok dari uncle google je tu.


Tempoh yang diberi untuk aku pakai retainer ini ialah lebih kurang 1 tahun, untuk memastikan gigi tidak bergerak semula ke tempat asal. Pakai retainer ini senang saja (walaupun hakikat sebenar aku malas nak pakai), just masuk je dalam gigi macam gambar 1 kat atas tu. 

Mula-mula bila pakai retainer ni, memang agak sakit sikitlah gigi. Rasa tak selesa betul. Lepas tu aku boleh pening kepala pula sebab benda tu macam menekan gigi aku. Tapi bila dah pakai lama-lama, eh ok jugak. Takde rasa apa pun cuma janganlah sesekali kau nak makan sewaktu retainer tu ada dalam mulut kau. Aku pernah cuba, dan as a result, retainer tu pandai tercabut sendiri pulak.

Retainer kena pakai at least 4 malam dalam seminggu tu. Mula-mula pakai dulu, rajin gaklah aku pakai, hampir tiap malam tapi lepas tu lecehlah pulak. So aku skip. Lama-lama langsung tak pakai. Sekali, minggu lepas aku pergi jumpa doktor ortho aku tu, nah kau, dia kate gigi aku ada bergerak semula ohh tidaakkkk...

Apa lagi membebel bukan main doktor tu. Aku buat pekak telinga je la. Yalah, dekat 2 tahun pakai braces, bila gigi dah elok, malas pulak nak pakai retainer. Kang nanti gigi balik ke tempat asal aku jugak yang nanges.

Yang buat doktor tambah banyak membebel, bila aku kate retainer belah atas hilang ekekeee... yang tinggal retainer belah bawah je. Padahal doktor bagi container untuk simpan retainer tu, hilang jugak. Cemana arr aku boleh hilang hari tu. Tak pasal-pasal kena buat retainer belah atas yang baru, lepas tu doktor tu cas aku RM200 wuwuwuuu sedihnya. Sepatutnya memang takde cas tambahan lagi sebab aku dah setel dah bayar semua kos braces ni, tapi sebab aku dah hilangkan retainer belah atas, dan sebagai pengajaran buat aku kut hahaa makanya dia kenakan aku RM200 untuk retainer atas tu. 

Hmmphh... sekarang memang aku jagalah retainer aku tu macam aku jaga hati limpa jantung aku sendiri.

Sekarang aku semangat gila pakai retainer, sampaikan masa mengajar kat sekolah pun aku pakai jugak. Cuma yang tak bestnya, bila bercakap tu, sengau sikit hahahaaa... keluar angin saja dari mulut sebab gigi kan dah dilindung oleh plastik keras tu.






2 jika kau rasa:

Anonymous said...

boleh share kt mna buat retainer?

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
 

Diari Cikgu Wawa Copyright © 2010 Design by Ipietoon Blogger Template Graphic from Enakei