Friday, August 01, 2014

boikot

at 3:00 PM
Assalamualaikum,

Boikot produk-produk yang berkaitan dengan Zionis amat susah. Bagi akulah. McD mungkin senang sebab itu bukan makanan kegemaran pun. Aku lebih suka Ramli Burger.

Tapi MAGGI? Nescafe? Produk Nestle aku kira paling susah sebab separuh barang makanan rumah ini adalah Nestle. Bila Google, wah banyaknya produk yang ada kaitan dengan Zionis. Nampaknya kenalah print gambar brand itu semua dan simpan dalam dompet supaya bila beli barang boleh tapis-tapis. Tak dapat boikot banyak, boikot sedikit pun jadi.

Hari Raya yang disambut terasa sedikit sedih, sebab mungkin kali ini aku semakin faham dengan apa yang berlaku di Palestin. Dulu-dulu tidak berapa faham, tidak berapa nak ambil tahu. 

Sekarang, dengan adanya teknologi terutama FB, dan mentang-mentang sudah ada Samsung Note 8.0, makanya boleh surf Internet di mana-mana dan boleh tahu perkembangan berita terkini.

Tengok kat bawah ni, banyak kan produk yang kita nak boikot? Ya, hendak boikot semua, mungkin tidak dapat, tapi kalau kita mulakan dengan satu produk sehari, atau 2 produk seminggu, lama-lama berkesan jugakkan.



Aku mulakan dari yang paling senang nak ingat.

L'OREAL & Maybelline. Taknaklah beli make-up dua jenama itu lagi. Baik beli yang tempatan, murah pun murah, halal pun ya. 


0 jika kau rasa:

 

Diari Cikgu Wawa Copyright © 2010 Design by Ipietoon Blogger Template Graphic from Enakei