Friday, January 23, 2015

Nur oh Nur

at 4:45 PM
Assalamualaikum


Waktu rehat jam 10 di sekolah hari tu, aku keluar kejap dari kelas aku. Lalu depan kelas Tahun 1. Nampak Kak Ja, cleaner sekolah sedang bercakap-cakap dengan seseorang di muka pintu kelas Tahun 1. Tapi aku tak nampak dengan siapa dia bercakap.

Aku jenguk juga, rupanya dia sedang pujuk Nur. Nur tu aku kenal sebab tahun lepas dia pra sekolah di sekolah kami tu. Aku selalu juga seat in di pra sekolah. Jadi aku memang kenal dengan murid-murid pra sekolah, termasuk Nur ini.

Aku tanya Nur. Tak makan ke?

Dia kata tunggu orang datang hantar makanan. 

Rupanya dia terasa hati sebab budak-budak lain, mak bapak dia orang asal waktu rehat ada hantar bekal makanan untuk anak-anak mereka. Yalah, dah rumah dekat sekolah, dan mak-mak budak ni suri rumah. 

Rumah Nur ni jauh dari sekolah. Kalau naik kereta memanglah dekat, tapi seingat aku mak dia jalan kaki ambil dia dari sekolah. Confirm memang tak datang waktu rehat ni mak dia, itu yang aku fikir.

Kak Ja tanya Nur ada bawa bekal ke tak?

Dia angguk. Nasib baik Kak Ja pandai pujuk. Lepas itu ada nenek si Yanty (juga Tahun 1, dulu pra sekolah sama dgn Nur jugak), pelawa Nur supaya makan semeja dengan Yanty. 

Aku tengok Nur buka bekal makanan yang dia bawa. Ada nugget dan sos. Sedap nampak. Syukurlah budak ni ada bawak bekal. Ingatkan tak bawak bekal.

Next day.

Entah kenapa aku tergerak hati nak jenguk kawasan kaki lima depan kelas Tahun 1 itu. Dekat je dengan kelas aku, tapi aku ni memang jarang nak keluar kelas kalau tak urgent. Sebab tu berat badan aku makin bertambah, berjalan 2 meter pun aku malas huhuhuu...

Then aku nampak Nur lagi. Sedang duduk seorang diri di meja semalam. Yanty tak ade. Aku rasa Yanty makan kat dewan. Nampak Nur cuma minum air saja. Bila aku tanya mana makanan, dia jawab takde makanan. Ini je bekal, jawabnya sambil tunjuk botol air yang dia bawa.

Nasib baik ada sorang anak cikgu bagi dia biskut. Lega sikit aku sebab kurang-kurang pun dia ada makan sikit.

Esoknya aku dah standy biskut banyak-banyak dalam kereta. Aku simpan kat kelas, sebab aku rasa kisah budak tak bawa bekal makanan ni takkan berakhir dengan mudahnya.



Betul jangkaan aku. Dia bawak cuma air macam semalam. Makanan tak ada. Aku bagilah biskut Cream O kat Nur. Adoiii... ke mak ayah dia ingat budak ni dapat Rancangan Makanan Tambahan (RMT)? RMT untuk murid Tahun 1 tak mula lagi.

Aku pesan kat dia suruh dia bagitahu orang rumah, bawak bekal makanan. MESTI BAWA! 

Masa perjumpaan dengan ibu bapa, time nak bagi wang bantuan persekolahan RM100 tu, baru aku tahu yang mak dia kat kampung, accident dan patah kaki. Nur sekarang tinggal dengan datuk dia. Kampung tempat mak dia tinggal tu jauhlah dari rumah datuk dia. Aku tanya sendiri kat datuk Nur tu. Aku tak tanya pula pasal bapa Nur, sebab aku rasa macam err... faham sendirilah. Kut ada masalah keluarga ke atau apa-apalah... 

Syukur Alhamdulillah lepas aku pesan kat Nur, suruh dia bagi tahu kat orang rumah supaya jangan lupa bagi dia bekal makanan untuk dibawa ke sekolah, adalah jugak dia bawa bekal. Tapi bekal makanan yang tid bit macam keropok, kek Apollo ala benda-benda makanan ringan macam itulah.

Moral of the story?

Untuk ibu bapa kat luar sana, yang ada anak-anak yang masih sekolah tu, sediakanlah bekal makanan untuk anak-anak. Sediakanlah makanan yang berkhasiat sikit. Kalau takde masa nak sedia nak masak pagi-pagi, beli je nasi lemak ke bihun goreng ke kat gerai tepi jalan.

Atau paling malas, korang tanak nasi, goreng telur dadar. Cukuplah tu.

Kesian ah budak-budak pergi sekolah bawa bekal air je... atau paling sedih tak bawa apa-apa langsung. Mata terkebil-kebil je tengok orang lain makan. Dahlah sekolah macam sekolah aku ni takde kantin.


0 jika kau rasa:

 

Diari Cikgu Wawa Copyright © 2010 Design by Ipietoon Blogger Template Graphic from Enakei