Saturday, November 22, 2014

cuti sekolah yeayyy...

at 3:14 PM
Assalamualaikum

Malam tadi sekolah kami buat majlis perpisahan untuk murid-murid Tahun 6. Aku pun menyibuk sekali ceh padahal bukannya aku ajar kelas Tahun 6 pun.

Tahun lepas ada buat jugak majlis macam ini, tapi tak datang sebab mak-mak budak tu masak siap buat BBQ dan aku seganlah jugak sebab aku tak tolong satu apa pun. Tolong dari segi tenaga dan belanja memang tak ada haha... Lagipun aku ni bukannya ada ajar kelas Tahun 6. Itu yang memang tak tunjuk muka tahun lepas.

Tapi tahun ni, entah kenapa aku datang. Saja je bagi sokongan kat murid-murid ni. Makanan pula ibu bapa murid-murid ni bawa pot luck. Cikgu-cikgu digalakkan bawa juga. Jadi, petang semalam, aku cuma sempat masak tomyam je... dah itu yang paling senang nak masak. Guna pes tomyam dan kiub tomyam, tumis bawang merah bawang putih, halia, serai, rebus air, masukkan ayam dan fishball dan sayur-mayur. Petik daun limau purut belakang rumah, dah siap!

Udang dan sotong takde sebab tak sempat nak beli. Kalau ada lagi happening kot tomyam aku. Gila simple aku masak, tapi habis jugak tau kahkahkah... nak kate diri sendiri berbakat memasaklah tu.

Aku balik awal jugak, dalam jam 10.30 gitu sebab tak beranilah nak tunggu sampai majlis habis. Mesti lewat sampai jam 11 lebih. Aku drive kereta sorang diri. Cuak jugak taw bawa kereta sorang-sorang malam-malam. Dahlah jalan ke sekolah aku tu lengang.

Cuti sekolah dah bermula. Tapi jadi cikgu ni, aku tetap habiskan saki-baki tugas-tugas sebagai guru data. Sistem Pengurusan Sekolah (SPS) tak stable lagi. Masih kena berjuang jugak ni. Kelas aku bersepah. Perlu overhaul seluruh ceruk kelas.

Selamat bercuti untuk semua cikgu-cikgu di luar sana. Sedih pula rasa nak tinggalkan tahun persekolahan 2014. Rasa macam err... makin tua pulak ceh!



0 jika kau rasa:

 

Diari Cikgu Wawa Copyright © 2010 Design by Ipietoon Blogger Template Graphic from Enakei